zondag 30 december 2012

Waar moeten we wijsheid zoeken?

In de volksmond heet de uil wijs te zijn. Jaren geleden vertelde in Edinburgh Zoo een vogeltrainster ons een ander verhaal: "Kijk wat een grote ogen deze oehoe heeft, er is in zijn kop maar weinig ruimte over voor hersens. Zo wijs kan zo’n vogel dus niet zijn…."
Waar moeten we wijsheid zoeken: in de schedel, het boek, in de canope waarin darmen, 'the gut feeling' bewaakt worden door de havik? Of is het juist de integratie van deze elementen: de ervaring en de ‘doorleefde kennis’ van waaruit compassie kan ontstaan?


(Yvon) Hoeder van de wijsheid
Voor zover mijn herinneringen teruggaan heb ik me een weg door het leven ‘geknutseld’. En dat doe ik nog steeds. De objecten die zo ontstaan, tonen me vaak achteraf hun betekenis. Mijn handen weten blijkbaar de weg, daar waar het hoofd verdwaalt.

(Yvon)