donderdag 30 augustus 2012

Kraai

Het werk van kunstenaar Achilles Cools is voor mij een feest van herkenning. Hij brengt de menselijke conditie in beeld, meestal met de vogel(wereld) als metafoor. Veel bronzen beelden en schilderijen van kauwtjes. Prachtige verhalen over deze intrigerende vogels.
In zijn boek Vleugels schrijft hij, naast allerlei humoristische voorvallen zoals die van het kauwtje dat hem het hof maakt en probeert te nestelen in zijn broekzak, diepe wijsheden als: ”Ik zie hem (de kauw) als iets wat me de baas is, omdat hij alles zichtbaar maakt in de enorme ruimte die we werkelijkheid noemen. In elke kauw heb ik mijn grote gedachte ontdekt. Niet om te zeggen wat ik denk. Bij mij werkt het anders: ik doe het om te ontdekken wat ik denk."

(Yvon) De kracht van kraai
Ook ik word al jarenlang betoverd door de vogelwereld en gebruik deze graag als metafoor om de menselijke verhalen te verbeelden. Door velen verguisd, vormen de leden van de kraaienfamilie juist vaak mijn muze en spiegelbeeld. Het is de taal waarin mijn ziel tot mij spreekt.

(Yvon)